#COMUNICAT: Demanem una xarxa de municipis acollidors

Stop Mare Mortum demana la creació d’una xarxa real de municipis acollidors de persones refugiades a Catalunya
La plataforma celebra que municipis com el de Barcelona es posin a disposició de les entitats per posar solucions urgents a la crisi humanitària, però veu insuficient el nombre 28 places catalanes
Stop Mare Mortum crida a la participació ciutadana divendres a la tarda amb una encesa d’espelmes

Dimecres 2 de setembre.- Milers de persones refugiades i migrants arriben a Europa, o fins i tot moren pel camí, fugint de conflictes armats i de la precarietat que hi ha en els seus països d’origen. Aquesta realitat, però, no és nova sinó una tendència que des del 2013 ha anat en augment fruit dels conflictes dels països de la riba del Mediterrani i de la mateixa Europa: Síria, Afganistan, Ucraïna… Per a la plataforma, refugiat és tota aquella persona que es veu obligada a marxar del seu país per raons bèl·liques, econòmiques, d’orientació sexual o qualsevol altra vulneració de drets que posi en perill la seva vida. Actualment la situació és crítica i per això exigim als governs que hi posin solucions.
Stop Mare Mortum fa una crida a la mobilització ciutadana com a eina de pressió política i és per això que convoca una concentració amb espelmes sota el lema “Aquí sí, Catalunya acull”. Serà el proper divendres 4 de setembre a les 18:30h davant del poliesportiu de l’Estació del Nord a Barcelona, lloc on es celebra la trobada de Ciutats pel Bé Comú i on, entre d’altres municipis, hi participa Barcelona.
Després de la reunió amb l’Ajuntament de Barcelona el passat 1 de setembre, on Stop Mare Mortum hi va participar, celebrem la decisió de la ciutat de liderar el procés que pot esdevenir en una xarxa real de municipis acollidors a Catalunya i de dotar de més pressupost la partida per a l’acollida. La societat civil exigeix als municipis d’arreu del territori que compleixin amb la seva responsabilitat en la protecció dels drets humans i que, com a administració més pròxima a la ciutadania, es comprometin a garantir el dret a asil i a donar solucions a la situació de vulnerabilitat de moltes persones sigui quina sigui la seva condició administrativa. Desitgem que s’hi sumin més poblacions igual que ho han fet, de moment, Sabadell o St. Feliu del Llobregat.
Des de la plataforma demanem a la Generalitat i als ajuntaments:

• La coordinació entre totes les administracions responsables: Ajuntaments, Generalitat, Estat espanyol i Unió Europea.
  • Que s’augmenti el nombre de places d’asil a Catalunya. Les 28 que s’ofereixen és un nombre ridícul per a més de 7,5 milions d’habitants i per a les més de 1.600 sol.licituds que es preveuen enguany.
  • Que s’augmenti la qualitat de la plaça d’acollida.
  • Actualment el temps d’asil és de 6 mesos. Creiem que això és un temps insuficient perquè una persona superi l’experiència traumàtica de l’exili i pugui ser autònoma (aprendre la llengua, conèixer el país, trobar feina…). Després d’aquests 6 mesos la persona queda desprotegida. Per això creiem que hauria de ser d’un mínim de dos anys.
  • Crear uns serveis d’acollida i suport adequats a les necessitats ( psicòlegs, treballadors socials, intèrprets, advocats…) i individualitzat.
  • Accés universal als serveis públics (sanitat, educació, serveis socials, habitatge, serveis d’ocupació…).
  • Crear una Xarxa catalana de municipis acollidors. Volem que altres poblacions segueixin la línia de Barcelona, Sabadell o St. Feliu de Llobregat.
  • Crear una Xarxa de famílies acollidores amb els recursos necessaris i les garanties necessàries.
  • Dotar dels uns recursos adequats a les entitats que treballen amb les persones refugiades per poder atendre-les amb garanties.
  • Endegar i garantir polítiques municipals de cooperació per al desenvolupament amb vocació transformadora.

Per a tot això pensem que el pressupost de 100.000 euros que la Generalitat ha destinat al Pla de Protecció Internacional de Catalunya del 2014 és insuficient i, per tant, demanem un augment de pressupost de caràcter urgent.
Per altra banda, Stop Mare Mortum elaborarà una proposta que farà arribar a tots els grups polítics per a que la portin als seus plens municipals. Aquesta es presentarà divendres a les 18h, al mateix lloc de la concentració.

concentracióDV4set2015SOS Racisme Catalunya forma part activa de la plataforma d’entitats Stop Mare Mortum.