#COMUNICAT: Denunciem i alertem del perill dels discursos xenòfobs des dels mitjans de comunicació

• SOS Racisme denuncia els discursos xenòfobs que atien el conflicte entre veïns i veïnes des dels mitjans de comunicació
  • Alertem del perill social que suposa la proliferació d’argumentaris racistes a tertúlies i altres espais dels mitjans de comunicació
  • En el dur context social que estem vivint, els arguments han d’anar acompanyats de valors ètics i de respecte als drets humans. Estem parlant de persones, no de números

El passat dilluns dia 1 de juliol, Santiago Niño-Becerra, catedràtic d’Economia de l’IQS, afirmava que: “L’única manera de reduir la taxa d’atur és reduir la població activa”. Afegia: “Una forma de reduir aquesta població activa seria amb l’emigració. (…) si tota la immigració se n’anés la taxa d’atur baixaria 10 punts”. Aquestes paraules formen part de la seva intervenció en el programa “8 al dia” del periodista Josep Cuní a 8TV.
El discurs defensat pel professor mostra una lectura parcial de caire xenòfob de la realitat actual. Aquestes afirmacions posen en perill la convivència i la cohesió social doncs alimenten els discursos racistes i xenòfobs, que volen enfrontar la població aprofitant el complicat context social que vivim, afectat per una greu crisi econòmica, però també política i social. I el fet que es doni difusió des dels mitjans de comunicació, multiplica la seva repercussió i, per tant, el seu perill.
A través d’aquest discurs, Niño-Becerra relaciona exclusivament la immigració amb mà d’obra, tenint en compte tan sols una visió utilitarista d’aquesta emigració i obviant que les persones emigrades tenen projectes vitals i aporten a la nostra societat molt més que treball remunerat.
De fet, el professor afirma que la població activa s’ha de reduir, quan l’Estat espanyol ja fa anys que veu com la seva població està més envellida i la seva taxa de natalitat baixa, i durant anys l’arribada de persones emigrades ha ajudat a augmentar la nostra natalitat.
Aquest discurs ataca directament a la població immigrada, culpabilitzant-la de nou d’una crisi econòmica que té a veure amb una problemàtica estructural del propi sistema capitalista i del propi model econòmic espanyol.
El professor Niño-Becerra, i altres acadèmics o tertulians que fan discursos similars, haurien de tenir en compte les repercussions de les seves valoracions. Més enllà que alguns raonaments es puguin emmarcar dins la lògica econòmica o acadèmica, en el moment que estem parlant de persones, i especialment amb col·lectius vulnerables de discriminació, les paraules han d’anar acompanyades de valors ètics i de respecte dels drets humans.
En el dur context social que estem patint, amb un augment alarmant de l’extrema dreta a tota Europa, no ens podem permetre alimentar el discurs de l’odi, doncs posem en greu perill la nostra societat.