#COMUNICAT: Els Drets Humans no es privatitzen. NO a la proposta de C’s de privatitzar els CIE

Ciutadans ha presentat una Proposició No de Llei al Congrés en què proposa que la gestió i la seguretat interna en els Centres d’Internament d’Estrangers (CIE) es privatitzi per tal de “modernitzar-los”. Així mateix proposa “obrir els mòduls de presons que actualment estan tancats per convertir-los en nous CIE”.
Pel que fa a la primera de les mesures que Ciutadans proposa, volem denunciar que el model de privatització amaga interessos econòmics atès que grans empreses poden guanyar grans sumes de diners. A més, la lògica del cost-benefici provoca que es deteriorin les condicions d’estada i, en conseqüència, es posin en risc els drets de les persones privades de llibertat. El fracàs de la privatització de centres de privació de llibertat no és res nou en altres països, però és la primera vegada que un partit a l’Estat Espanyol realitza una proposta semblant.
D’altra banda, la proposta de convertir mòduls de centres penitenciaris en nous CIE és també molt preocupant. En primer lloc, es tracta d’una proposta incompatible amb l’actual marc jurídic, ja que la mateixa Llei d’Estrangeria assenyala que els CIE no han de tenir caràcter penitenciari. Una proposta d’aquest tipus no faria res més que seguir criminalitzant la població migrant. A més, ha quedat demostrat que els CIE són una institució cruel i absolutament innecessària en una societat democràtica. No tolerarem l’obertura d’un sol CIE més.
Finalment, volem denunciar que aquest posicionament de Ciutadans és un menyspreu profund a les organitzacions i entitats que des de fa temps hem aconseguit que aquesta institució es trobi sota una forta crisi de legitimitat i credibilitat democràtiques. A això cal afegir l’actitud poc dialogant amb les organitzacions que treballem en aquesta matèria. En l’aprovació de les Conclusions sobre els CIE al Parlament de Catalunya ni tan sols es van dignar reunir-se amb les entitats promotores del grup de treball.
Amb aquestes propostes Ciutadans sembla pujar al carro del populisme xenòfob que està impulsant polítiques d’extrema dreta a part d’Europa. El realment nou és voler a més convertir l’internament administratiu de persones en un negoci. Una rendibilitat electoral i econòmica incompatible amb els Drets Humans ja que la seva mera existència suposa una vulneració flagrant de les llibertats més elementals. El problema no és el model públic o privat dels CIE sinó la seva mera existència, com han denunciat diverses institucions nacionals i internacionals.
No ens aturarem fins a tancar tots els CIE.
Donen suport:

• Tanquem els CIE
  • Plataforma Canarias Libre de CIE
  • SOS Racismo Madrid
  • Cies NO Valencia
  • Convivir sin Racismo (Murcia)
  • Ruta contra’l racismu y la represión (Asturias)
  • Fundació Migra Studium
  • SOS Racisme Catalunya