INFORME ANUAL 2012 SOBRE EL RACISME A L’ESTAT ESPANYOL

Des de 1995, la Federació d’Associacions de SOS Racisme de l’estat espanyol analitza la situació del racisme i la xenofòbia a Espanya i a Europa mostrant les diferents tipologies i espais on es manifesta: polítiques d’estrangeria i asil, ascens de l’ultradreta, discriminació en el treball, accés a l’habitatge, a l’educació, abusos de cossos policials o agressions racistes. Aquestes i d’altres qüestions s’analitzen en la dissetena edició de l’Informe Anual.

L’any 2011 suposa la confirmació del descens de l’entrada d’immigrants al país i potser un punt d’inflexió en els fluxos migratoris si bé el retorn no arriba encara a xifres importants. I juntament a aquesta tendència en els fluxos, la crisi segueix castigant de manera especial al col·lectiu immigrant. El nou Reglament podia haver suposat un element important per pal·liar aquesta situació. No obstant, la seva publicació el mes d’abril ha suposat la novetat normativa més important d’aquest any 2011, però no ha contribuït a flexibilitzar el rigor normatiu al qual han d’enfrontar-se milers d’immigrants, posant en perill la seva regularitat administrativa com a conseqüència del  complicada situació labora que estem vivint.

L’any 2011 ha estat per desgràcia el de la culminació d’un discurs xenòfob i populista practicat per algunes forces polítiques, del qual el reflex més clar s’ha donat en les eleccions municipals celebrades el mes de maig. L’ascens del populisme és probablement el fenomen més preocupant al qual s’enfronta aquest país en matèria de gestió de la immigració. Per aquest motiu, un any més, aquest Informe pretén ser una crida d’atenció a tota la ciutadania i al mateix temps una eina per a la reflexió i l’estudi de la immigració a Europa i a l’estat espanyol. L’àmbit europeu ocupa un espai rellevant de l’Informe, destacant la reacció si més no hipòcrita de la Unió Europea enfront els fets esdevinguts a Tunísia, Egipte i Llívia, recolzant per un costat les revoltes àrabs, però impedint, per un altre, qualsevol entrada a Europa, fortalesa que torna a quedar en evidència.

Aquest Informe Anual és el resultat del compromís de les organitzacions territorials de SOS Racisme, dels seus socis i sòcies i del voluntariat. Aquest any l’Informe compte amb una subvenció del Ministeri de Treball i Seguretat Social. Les fonts principals per la seva elaboració han estat els casos gestionats per les nostres oficines d’informació i denúncia (OID) i un exhaustiu anàlisi de la premsa escrita, realitzat en el Centre d’Estudis i Documentació sobre  Racisme i Xenofòbia, MUGAK.