Agraïments presentació INVISIBLES. L’estat del racisme a Catalunya 2025 a Terrassa

El passat dimecres 15 d’octubre vam organitzar la presentació de l’informe INVISIBLES. L’estat del racisme a Catalunya 2025 al Vapor de Prodis a Terrassa.

Agraïments:

Ponències:

  • Gemma Ferreón: Directora de SOS Racisme
    • Resum ponència: Va presentar les dades principals de l’informe INVISIBLES, i va recalcar en les dades pertinents al municipi de Terrassa.
  • Úrsula Ruiz: Tècnica jurídica del SAiD de SOS Racisme
    • Resum ponència: Es va centrar en la categoria de discurs d’odi de les tipologies de situacions de racisme detectades a l’informe. A Terrassa el barri de Ca N’Anglada és estigmatzat per la presència de població marroquina, i és instrumentalitzat per partit polítics de dretes. Aquí trobem el cas d’una campanya que deia «Más muros menos moros», que parla del mur simbòlic com a política segregadora, que va ser denunciada 8 vegades a la OITND, i que aquests casos o estan pendents de tramitació o es van arxivar per part d’aquesta administració. A més de denunciar situacions com aquesta, cal contemplar l’impacte real d’aquests discursos en la societat i la responsabilitat que tenen els polítics. Les reparacions han de ser a nivell individual, social i comunitari.
  • Cristina González Salvador: Tècnica en acció comunitària inclusiva del Districte 3 de Terrassa; i Mohi Lee: Artista de graffiti, cantant i activista social
    • Resum ponència: Van parlar d’un projecte que van desenvolupar amb estudiants d’instituts de Can Palet (barri perifèric de Terrassa) on treballen des de la co-creació musical i amb el gènere de rap per crear cançons reivindicatives per conscienciar sobre el racisme que pateix el jovent del barri.
  •  Mariana i Micaela: Integrants de l’Escola d’Idiomes Maan Yad F Yad a l’Ateneu Candela
    • Resum ponència: Van explicar que el projecte va néixer de la mà del moviment per la regularització extraordinària fa uns 5 anys, i ofereixen classes gratuïtes d’idiomes (castellà, darija i alfabetització en castellà), que son espais on es fa comunitat ja que la gent pot conéixer de prop a les seves veïnes, i a més tenen una xarxa jurídica antiracista.
  • Zainab: Integrant de Plataforma contra la Discriminació i el Racisme de Terrassa
    • Resum ponència: Va parlar dels projectes que porten com ara «Ulleres antiracistes», unes ulleres de realitat virtual per viure experiències racistes, ofereixen iftars comunitaris durant el Ramadà, i van formar part de les entitats que van organitzar la primera Cursa Antiracista de Terrassa.
  • Va presentar l’“Informe per la transformació antiracista de l’habitatge a Catalunya”, del que és coautor junt amb el Marc Borràs-Batalla, i que va ser coordinat per Entitats Catalanes d’Acció Social i l’Oficina d’Igualtat de Tracte i No-discriminació. Va parlar de la discriminació que pateixen les persones racialitzades durant el primer, segon i tercer contacte amb les agències immobiliàries; a la primera trucada telefònica, a la visita física, i a la negociació, respectivament. Diallo va defensar que les immobiliàries tinguin un registre públic dels pisos que hi disposen i de les sol·licituds que hi reben, i posa l’accent en què Catalunya és una de les regions d’Europa amb més habitatge, amb 400.000 habitatges buits. 

Recital de poesia de la Fàtima Saheb.

També volíem agrair al Vapor de Prodis per cedir-nos l’espai i a l’Ajuntament de Terrassa pel seu suport.