Comunicat: Seguim exigint l’alliberament de les persones retingudes al CIE de la Zona Franca

• Des del dia 5 d’octubre, data de la reactivació del CIE, ni les queixes davant dels jutjats de control ni les demandes de les entitats defensores dels DDHH han tingut resposta.

• Sabem que ja hi ha tres interns positius pel COVID19 i altres vuit en aïllament dins del CIE de Zona Franca.

• Exigim la llibertat dels interns i que se’ls proporcioni els recursos socials i sanitaris adients per passar el confinament.

El passat 16 d’octubre, davant la notícia que ja hi havia un afectat de COVID19 dins del CIE, diverses entitats i col·lectius de defensa dels drets humans vam assenyalar públicament el gran error que havia estat reactivar els CIE en plena pandèmia. Els centres d’internament d’estrangers de cap manera tenen les condicions adequades per mantenir la salut de les persones que hi són retingudes. A la demanda social es van afegir les queixes davant del jutge de control del CIE, fonamentades en dades de l’Agència de Salut Pública de Barcelona.
Dues setmanes després, no s’ha rebut cap resposta ni dels jutges de control, ni del Ministeri d’Interior, ni de la Delegació del Govern a Catalunya. El CIE de Barcelona continua sent un lloc opac. Ni familiars dels interns, ni les entitats que normalment acompanyen els interns poden visitar el CIE. Aquesta opacitat en un temps de pandèmia no resulta una sorpresa coneixent com funcionen aquest centres d’internament, però agreuja la vulneració de drets individuals de les persones retingudes. Aquesta manca d’informació sobre què hi passa a dins reforça la condició dels CIE com a llocs de no-dret.
Mentre arreu augmenten les restriccions i mesures de control, dins del CIE es manté la situació anòmala de tenir un grup de 80 persones tancades en un centre que no té les condicions necessàries per mantenir l’aïllament. Aquest tancament, a més, es manté mentre continuen les negociacions amb els països d’origen a fi que acceptin el retorn de les persones retingudes, amb el perill afegit de propagació del virus que això significa.
Aquesta situació de pandèmia agreuja un problema de fons que hem denunciat reiteradament: cal tancar els CIE definitivament i eliminar el sistema de deportacions, cal fer una transformació profunda de la política migratòria que ara per ara és profundament racista i violenta.
Seguim exigint:

• L’alliberament de les persones retingudes al CIE de la Zona Franca i la seva derivació cap
    a recursos sanitaris adequats per passar el confinament.
  • El tancament definitiu dels centres d’internament d’estrangers
  • El compromís de totes les institucions per eliminar totes les mesures que afavoreixen la
    expulsió del país de les nostres veïnes.

Signen aquest comunicat:
Irídia – Migra Studium – SOS Racisme – Tanquem els CIE – Sindicat Popular de Venedors Ambulants – Comunitat Negra Africana i Afrodescendent a Catalunya (CNAAE) – t.i.c.t.a.c. – Movimiento Regularización Ya – Comité de Emergencia Antirracista – Emergencia Frontera Sur